VISITEU EL NOU BLOC « ELS PLAERS DE LA NATURA » Tot sobre la Mare Natura....................................................VISITEU EL NOU BLOC « ELS PLAERS DE LA NATURA » Tot sobre la Mare Natura....................................................

1 de març del 2011

Ray-Ban -Un Mite en ulleres-

Ray-Ban
Ray-Ban és una companyia fabricant d'ulleres de sol, fundada el 1937 per Bausch & Lomb, en comissió amb la Força Aèria dels Estats Units. El 1999 Bausch & Lomb va vendre la marca a la companyia italiana Luxottica 
(Luxottica SpA és una companyia italiana manufacturera fabricant d'ulleres, fundada el 1961 per Leonardo del Vecchio a Agordo (Itàlia). El grup italià és líder mundial en disseny, manufacturat i distribució d'ulleres graduades i de sol de mitjana i alta gamma i compta, en l'actualitat, amb 8 marques pròpies i la llicència d'explotació de 17 marques més. Marques Pròpies de Luxottica: Arnette. ESS. K & L. Luxottica. Mosley Tribes. Oakley. Oliver Peoples. Persol. Ray-Ban. Revo. Sferoflex. Vogue-Eyewear.)
El nom propi Ray-Ban significa «barrera contra els raigs» (ray banner), que en estar reduït en dues paraules curtes i cridaneres van establir tot un paradigma voltant de la seva marca amb el transcurs dels anys. Va ser escollit en resultar més atractiu que Anti-Glare ('Antibrillantor'). 
Ray-Ban és considerat com el primer fabricant modern d'ulleres de sol i és responsable de la creació de dues de les ulleres de sol més imitades al món: 
L'estil Aviator va ser creat el 1936, desenvolupat específicament per a pilots i també era usat pels militars, i el 1937 van estar disponibles per al públic. 
 
Les Wayfarer van estar disponibles des de 1953 i s'ha convertit en l'estil més venut de la història. Gràcies al cinema, les ulleres de sol com accessori es van tornar àmpliament populars en la cultura nord-americana i occidental, principalment en la dècada dels vuitanta. 
Actualment, la companyia produeix una àmplia varietat de models i estils, que la converteixen en una de les marques més avantguardistes pel que fa a la vigència dels seus dissenys, i al mateix temps li permet innovar en formes contemporànies que la mantenen al capdavant en un mercat cada cop més exigent. Ray-Ban és patrocinador oficial de l'equip Honda Racing de Fórmula 1 des de 2005.

Història
Estil Aviator
El 1933, Bausch & Lomb és seleccionada per la Força Aèria dels Estats Units per produir dispositius de protecció visual per als pilots exposats cada vegada a majors altituds i difícils condicions causades per la brillantor del sol i els seus efectes, ja que els visors i la protecció visual de l'època resultaven incòmodes i poc eficients per a tal fi. Així neix l'estil Aviator, amb lents en forma de gota, similar als visors que usaven els pilots, amb la portabilitat i conveniència que ofereixen unes ulleres respecte a dispositius més grans, pesats i complexos, aquestes ulleres, les característiques prevalen de manera gairebé intacta fins al present, es van convertir amb el temps en les ulleres de sol més transcendentals per a la història d'aquesta indústria pel fet que incorporen molts elements que en aquells dies es trobaven individualment en un altre tipus de dispositius, com ara la foscor dels lents, l' baix pes, la comoditat d'unes ulleres tradicionals i la baixa complexitat del conjunt.
El primer model, presentat com Anti-Glare Aviator Sunglasses, que actualment es produeix sota l'estil Aviator model RB3025 Large Metall, es caracteritza per la seva muntura metàl·lica de color daurat (registrada per la marca amb el nom de Aresta), lents verds del 75 % de foscor, pont de dues barres, connexions de espàtula, i la marca "Ray-Ban" a la part superior dreta del lent dret (un gest que des del principi va marcar la diferència). Amb el pas dels anys l'estil es va ramificar en altres importants models amb diferents opcions de color, que a més de ser per aviadors estaven enfocats en expandir el mercat a activitats a camp obert com la caça o la pesca. Alguns d'aquests són:
Small Metall: És el model reduït de les Aviator originals, amb un diàmetre de lent més petit i amb una gamma de colors molt més reduïda.
Shooter: Apareix el 1938. Essencialment conserva els trets de les Large Metall, però a més té una tercera barra de pont que va sobre la muntura o atura-sudors, que té una forma plàstica o un recobriment de cuir, i també en algunes muntures les seves patilles són en cable, conegudes popularment com 'cua de ratolí'. Un altre tret distintiu, és el canvi d'una barra del pont per una anella enmig dels lents. Al principi, va estar disponible en dos colors, el verd Ray-Ban Green de les Aviator, ia "Kalichrome", lents grocs clars fets per a condicions especials.
Outdoorsman: molt similars als Shooter, però conserven el pont de dues barres de les Aviator tradicionals.
Amb el temps l'estil Aviator es va enriquir amb noves formes com a producte de la seva constant renovació, oferint més formes diverses que al mateix temps es van convertir en clàssics de la marca i icones de la moda.



Exemple d'això són els models Caravan o Explorer, amb formes quadrades que van complementar l'estil Aviator, o els models Wings de començaments de la dècada dels 80's, com a resultat de l'interès popular generat pels llançaments del Transbordador Espacial, i la característica més notable va ser l'aparició de les ulleres unilent que posteriorment es convertiria en una tendència per a moltes marques d'ulleres de sol.
Va ser així com Ray-Ban va formar part de tota una cultura lligada a l'aviació en un principi, influenciant a altres cultures, convertint-se en una icona cultural. Les conseqüències d'això es reflecteix en l'acceptació que rep l'estil per part de les persones que d'una manera o altra estan lligades a l'aviació, així com per la moda i que han adoptat aquestes ulleres com a complement del seu propi estil, per aquesta raó també han estat objecte de crítica i indiferència pels que relacionen l'estil Aviator amb el mal gust, producte de l'ús exagerat per determinats individus, la controvertida moda dels anys 80, algunes forces policials o militars, i altres factors que no es relacionen amb el seu concepte. No obstant això no hi ha dubte que com a icona, les Ray-Ban Aviator tenen una vigència que ha resistit a modes i la competència d'altres marques, i probablement mai perdin el seu significat essencial o la raó que determina la seva producció i el seu ús per tantes persones , per això es pot afirmar que mai passaran de moda, gràcies a la seva permanència en el temps i el seu significat històric.
Ray-Ban al Segle XX
De vegades lligada als esdeveniments més influents de la societat occidental, Ray-Ban ha fet un paral·lel entre els seus productes i el Segle XX que van determinar a la cultura nord-americana, el referent principal dels seus productes.
Anys Trenta
L'estil Aviator que apareix a mitjans de la dècada, complementa una sèrie de fenòmens socials únics de l'època, especialment l'interès del públic pels aviadors i les seves màquines, els seus rècords, els avenços tecnològics, les distàncies cada vegada majors, i sobretot , el començament del transport aeri de passatgers modern. Un dels impactes publicitaris més importants de la marca es va deure a la presentació de rostres femenins lluint Ray-Ban's Aviator, per la creixent popularitat de l'aviadora Amelia Earhart.
Anys Quaranta
Creades en temps de pau, les ulleres Ray-Ban es van convertir en part de l'equipament dels pilots aliats que van anar a combatre a la Segona Guerra Mundial, els quals van confiar en la seva qualitat i protecció visual. També alguns militars van usar ulleres d'aviador, dels quals es destaca el general Douglas MacArthur qui es va fer representatiu mitjançant tres dels seus objectes més inseparables: la seva gorra de general, la seva pipa de cor de blat de moro, i les seves Ray-Ban Aviator.
Durant aquesta dècada es presenta una innovació tecnològica en els lents: Gradient Silver Mirror, un film espillada en gradient, que protegeix dels raigs solars a la part superior dels lents i ofereix una visió clara a la part frontal, adequant a les ulleres a altre tipus d'exposicions al sol i fent molt còmodes per a la conducció entre molts usos en què resulten útils.
Anys Cinquanta
El món es recuperava de la guerra, i l'economia en progrés de la dècada va permetre que les persones s'oblidessin de les obligacions dels temps bèl·lics. Els herois de la Segona Guerra Mundial van tornar a casa, igual que les dones treballadores, i el gènere femení a la fi va gaudir d'una gran alliberament de les rutines i dels quefers. Per tant les persones volien divertir-se, el Rock d'Elvis Presley i el glamour de Marilyn Monroe són icones d'aquesta època marcada per la música, el ball i l'alliberament. Ray-Ban va oferir una àmplia gamma de muntures acolorides que complementaven a les peces de vestir, fent que en temps de postguerra les ulleres fosques es convertissin en un accessori, més enllà de la seva condició protectora. 
És en aquest ambient quan són llançades les Ray-Ban Wayfarer, la primera muntura plàstica dissenyada per combinar l'alta qualitat amb la contemporaneïtat, amb formes molt atractives, amb les seves línies contínues es va convertir en un clàssic i posteriorment en el model d'ulleres més venut de la història.
Anys Seixanta
El president John F. Kennedy fa somiar als seus compatriotes nord-americans anunciant les intencions del seu govern en què l'home viatge a la lluna. Amb els avenços tecnològics de l'època, Ray-Ban va estar al capdavant en tenir la capacitat de produir els primers lents anti-trencament (gairebé deu anys abans que s'aprovessin les primeres regulacions nord-americanes que obligaven a usar-los), i amb la introducció de diversos models que van augmentar de 30 a començament dels 60's, a gairebé 50 al final de la dècada, entre els quals es destaquen els Predator, Olympia i Balorama, a més cada cop més artistes, músics i actors de televisió i cinema, eren vistos en públic usant ulleres Ray-Ban.
De fet, comencen a fer aparicions a Hollywood en ser part del vestuari de la indústria del cinema especialment en dos clàssics de l'època: "Breakfast at Tiffany's" de 1961 amb Audrey Hepburn, i en el llargmetratge "Easy Rider" de 1969 amb Peter Fonda.
Anys Setanta
En aquesta dècada es barregen els compromisos socials i també el desig d'escapar de la realitat, també les produccions de ciència ficció cobren un auge impressionant, així com els shows televisius més populars dels Estats Units i la moda dels músics de l'època.
Per tant, les tendències de nou van marcar els dissenys de la companyia a la vegada que la seva capacitat d'innovació tecnològica seguia donant passos importants: és llançada al mercat la col lecció "Ski & Sports Collection" amb dos estils d'ulleres, "Vagabond" i Stateside ", i dos tipus de lents: Mirror (G-31) i el convencional G-15.
Es van fabricar ulleres especials per a escaladors de muntanya amb lents miralls, protectors laterals de cuir, muntures de Nylon corbat que envoltaven les orelles, i una corretja especial perquè no es caiguessin. 
D'altra banda la col.lecció "Naturals" combinava la tendència a l'estil casual de línies suaus, amb l'auge del Glam Rock i la música Disco, la qual cosa resultava en grans muntures amb colors suaus en gradient i línies daurades, i lents de color suau i degradat, ideals per a ser usats de dia i de nit.
També van ser llançats per primera vegada els lents "Ambermatic" que podien canviar el color per ajustar-se a diferents condicions lumíniques (és a dir, eren lents fotocròmics), en dies ennuvolats els lents ambre ressaltaven les figures i les formes, mentre que en dies assolellats s’enfosquien per protegir els ulls contra la brillantor. Aquesta innovació proveïa una visió perfecta per als qui treballaven o practicaven esports a l'aire lliure.
Anys Vuitanta
Apareixen els models Wings de Ray-Ban, un estil unisex que la marca ha definit com "aerodinàmic i revolucionari", i considerades com predecessores de les ulleres amb lents a l'aire contemporànies (els quals són lents que van subjectes només en la meitat de la seva contorn, generalment de la part superior, molt usats en ulleres d'un sol lent o de pantalla), que van aparèixer fins a vint anys després de l'entrada al mercat de les Wings.
De nou la relació amb la moda fa de Ray-Ban una marca extremadament popular, en una dècada marcada per la revolució de tendències i personalització dels estils; durant aquest període són llançades diverses col·leccions que marcarien completament el mercat i els models dels anys posteriors: la col·lecció "Tortoise" presentava les muntures de marc metàl·lic convencionals, combinades amb la coloració de closca de tortuga, la col·lecció "Ray-Ban Leather" incloïa models clàssics de muntures metàl·liques (Classic Metals) amb recobriments de cuir, en la col·lecció "Street Neat" s'oferien ulleres de l'estil Wayfarer en colors vius i brillants, finalment la col·lecció "Traditionals" incloïa els altres estils que havien estat desenvolupats durant anys. A pareixen els estils Drifter, Clubmaster i Wayfarer II.
D'altra banda la popularitat de Ray-Ban va seguir expandint-se no només gràcies a la publicitat i al seu vincle amb la moda, sinó també per aparèixer a la pantalla gegant, en clàssics com "The Blues Brothers" i "Risky Business" i l'exitós programa de televisió Miami Vice, les vendes de Ray-Ban Aviator es van incrementar en un quaranta per cent després de l'èxit de "Top-Gun" protagonitzada per Tom Cruise i Kelly McGillis, el 1986.
Durant aquesta dècada Ray-Ban rep dos importants reconeixements: li és atorgat el 1986 el premi com "Les Millors Ulleres de Sol del Món" pel Consolat de Dissenyadors de Moda d'Amèrica del Nord (Council of Fashion Designers of America), i el Premi Woolmark el 1989, per l'habilitat de Ray-Ban d'influenciar l'aparença dels homes nord-americans.
Anys Noranta
Cada vegada més els usuaris d'ulleres de sol van adoptar les seves formes com a part del seu estil propi, i com a resultat de la multiplicitat de marques i estils, Ray-Ban va jugar un paper fonamental en l'aportació de tendències que poguessin continuar amb el seu llegat sense perdre la vigència en el mercat, així Ray-Ban va continuar oferint models clàssics que representaven tota la història de la qual van formar part, així com estils contemporanis que inclouen les col·leccions modernes, i models innovadors que obririen pas a noves tendències.
La moda havia canviat i incloïa gran varietat d'estils i individualitat. Els estils Round Metall i Galan tenien un propòsit retro, mentre que la col·lecció Sidestreet reunia els models més representatius de les últimes tendències, i els estils Orbs Verge i Undercurrent Inertia oferien innovació per als més atrevits.
Ray-Ban va continuar apareixent en el cinema, a la pel·lícula Reservoir Dogs de Quentin Tarantino de 1992, on diversos dels seus protagonistes apareixen usant Wayfarer i la escena més famosa mostra a diversos d'ells posant-les Ray-Ban a la seqüència d'obertura de la pel·lícula. Una altra de les contribucions al cinema de Ray-Ban va ser la pel·lícula Men in Black (Homes de Negre) de 1997, en què unes Ray-Ban Predator 8 (RB2030) feien part de l'equipament dels personatges com a protecció a una de les armes més famoses del llargmetratge: el desneutralitzador, un aparell capaç de produir un flaix lluminós que esborra records parcials de la memòria dels que eren enlluernats amb ell.
Durant aquesta dècada es va desenvolupar i patentar el sistema "DiamondHard Scratch-Protection", un recobriment sobre els lents que els fa fins a deu vegades més resistents que els lents anti-trencament corrents.
L'auge de l'estil Orbs, ulleres fosques amb disseny sobri, de vegades estrany i amb línies de muntura poc comuns, i la família Predator de disseny agressiu o esportiu envoltant, representen gran part de l'èxit de la marca en anys recents i la seva popularitat generalment en
el gènere masculí.
Actualitat
Els clàssics de Ray-Ban s'han vist beneficiats amb la tendència retro, que va imposar de nou la seva gran sortida a les vitrines, renovant i ampliant els estils Aviator i l'avantguardista Outsiders sota el qual s'aixopluguen els diferents models de Wayfarer. El primer a més d'oferir les seves reconegudes i clàssiques Large Metall, Small Metall, Shooter, Outdoorsman, Caravan, Explorer i Wings, s'ha expandit a més models, en especial amb l'auge de les muntures grans unilent o de pantalla que aquesta marca va imposar en els vuitanta amb l'estil Wings.
L'any 2003 a més de les col·leccions d'ulleres de sol, apareixen les muntures òptiques ideals per a usar lents formulats amb disseny Ray-Ban, i la col·lecció infantil o Júnior que reuneix diversos models d'estils reconeguts de la marca, especialment dissenyats per a nens.
Des que el Grup Luxottica va adquirir els drets de la marca, ha estat acompanyada amb eslògans representatius, com ara "Ray-Ban and me" "Change your view" i recentment "Never Hide", com campanyes publicitàries caracteritzades per involucrar els usuaris al moment actual de la marca i el context en què es troben.
El 16 gener 2005 és presentada l'escuderia BAR Honda de Fórmula 1 per primer cop amb el patrocini de Ray-Ban.
El 9 desembre 2008, en Bowery Ballroom (Nova York), va ocórrer el concert Ray-Ban Remasters, per a introduir les ulleres de sol Ray-Ban Clubmaster inspirats en models dels anys 50. L'esdeveniment va congregar a bandes de rock & roll i celebritats de Gossip Girl, incloent Blake Lively, Joshua Jackson, Dianne Kruger.
Col·leccions
Ray-Ban té dividida la seva varietat d'ulleres en col·leccions, famílies, estils i models. Cada estil està representat per un codi i anteriorment per un nom (ha entrat en desús excepte en aquells estils en els quals resulta imprescindible per la seva classicitat). Les col·leccions i famílies que romanen vigents són:
Ulleres de sol
Aviator: ulleres amb lents en forma de gota o pera: clàssics d'aviador o amb formes evocadores a aquest principi històric. A ell pertanyen les significatives RB3025 Large Metall i RB3026 Large Metall II, així com les nombroses variants de Wings.
Highstreet: família de lents avantguardistes, sobris i summament elegants que destaca significativa és la inclusió d'aliatges de titani en les muntures, fent que els seus models siguin els més costosos de la marca.
Outsiders: inclou la gran varietat de models creats a partir de l'estil Wayfarer.
La marca va anunciar que la col·lecció primavera / estiu 2007 inclou el model original de Wayfarer de 1953, el RB 2140, amb totes les seves característiques originals tant a acabat dels materials, com de formes, mides i simbologia.
Predator: una de les famílies més acollides pels usuaris gràcies a les seves muntures envoltants, esportives i agressives. Els seus models més destacats inclouen les Predator Sport Naylor, Flight Extreme, Raider, i Daddy-O.
Sidestreet: és la família en què es troben els dissenys creats a partir de les tendències més innovadores i sensuals, per a aquells amants de la moda. Es caracteritzen per tenir dissenys agressius i sinuosos, i per tenir generalment lents a l'aire o de mig contorn.
Undercurrent: muntures elegants i sinuoses de lents rectangulars amb patilles usualment recobertes en cuir o antiadherent, pont de doble barra i muntures metàl·liques. També conté alguns estils que no es pot classificar en altres famílies, resultant de la hibridació d'alguns dels seus elements estètics, i que a diferència de les muntures amb acabats en cuir poden aparèixer només durant una col·lecció, un estil representatiu és el vigent RB3188 Leather Square, i el RB3178 Edge que va estar en producció des de 2003 fins a 2004.
Col·lecció Òptica
No té famílies classificades com les ulleres de sol, però conté gran quantitat de models inspirats en els seus estils. A mes ofereix models contemporanis similars als d'altres marques. Les diferències bàsiques entre les muntures radiquen en el seu material o la forma dels seus lents.
Col·lecció Junior
Inclou diversos dissenys de la família d'ulleres de sol, en l'escala de muntures per a infants, com el clàssic estil Aviator, Wings, Predator l'estil de les Stalker i recentment, unes que evoquen l'estil Wayfarer.
 
El Catàleg de Ulleres Ray-Ban el poden consultar a la oficial website www.Ray-Ban.com.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada